Functieomschrijving
Voor Kadaster zijn wij op zoek naar een Expert Operationaliseren van Implementatieplan WCAG.Omschrijving project
Voor het Kadaster zoeken ze een zelfstandig werkend expert op het gebied van digitale toegankelijkheid die in opdracht het implementatieplan WCAG operationeel maakt binnen de organisatie. De opdracht wordt uitgevoerd in een omgeving waar recent gestart is met het toepassen van toegankelijkheidsbeleid. Het betreft een tijdelijke opdracht met duidelijk afgebakende deliverables en deadlines.
Opdrachtomschrijving
1. Opleveren van werkafspraken en processen
Op basis van het implementatieplan digitale toegankelijkheid:
- Ontwikkel concrete werkafspraken en processen voor implementatie binnen de organisatie.
- Zorg dat deze werkafspraken aansluiten op bestaande structuren en organisatieprocessen.
- Maak afspraken met de externe auditpartij voor het uitvoeren van WCAG-audits op de digitale kanalen van het Kadaster.
- Zorg dat het auditproces uiterlijk 31 mei 2025 operationeel is.
- Breng het auditproces volledig in kaart.
- Documenteer het proces, inclusief de rollen, verantwoordelijkheden en procedures, zodat het geborgd is binnen de organisatieprocessen.
- Microsoft 365/office
- Digital Insights Platform (DIP)
- Jira
De belangrijkste verantwoordelijkheden zijn:
- Het opzetten en bijhouden van de verantwoording omtrent WCAG.
- Eerstelijns contactpunt opzetten voor de organisatie en de externe audit- en opleidingspartner.
- Ambassadeur voor toegankelijkheid zijn en hier actief bewustwordingscampagnes voor opzetten in de organisatie.
- Opzetten en uitrollen van een goed training- en opleidingsaanbod in samenwerking met de Kadaster Academy en de externe partner.
- Informeert en adviseert de manager en het team over inhoud en toepassing van online wet- en regelgeving in samenwerking met betrokken beleidsmedewerkers.
- Draagt zorg voor kennisdeling over online toepassingen en ontwikkelingen met het team en de organisatie. Bijvoorbeeld door inspiratiesessies.
- Een werkend loket digitale toegankelijkheid dat als centraal aanspreekpunt binnen de organisatie fungeert.
- Duidelijk gedocumenteerde werkafspraken en processen rondom digitale toegankelijkheid.
- Een operationeel auditproces, inclusief vastgelegde afspraken met de externe auditpartij.
De afdeling Klantinteractie Online houdt zich bezig met het (door)ontwikkelen en onderhouden van de frontends bij het Kadaster. Dit doe je samen met collega UX professionals, contentspecialisten, webanalisten en adviseurs. Bij alles wat zij doen, stellen ze de klant centraal en zoeken ze naar de beste online klantervaring.
De adviseurs Online bewegen zich door de hele organisatie en spelen een verbindende rol. Op het gebied van toegankelijkheid heeft Klantinteractie Online een centrale functie; het centrale ‘loket’ voor aanvragen van audits en de begeleiding van deze trajecten, het creëren van bewustwording door doelgerichte acties in de organisatie en het verzorgen van opleidingen rondom WCAG.
Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift is vereist voor deze functie.
Functie eisen
- Je hebt minimaal HBO werk- en denkniveau
- Je hebt minimaal 5 jaar ervaring als adviseur in middelgrote of grote organisaties
- Je hebt aantoonbare expertise in digitale toegankelijkheid en kennis van WCAG-richtlijnen
- Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met implementatietrajecten in complexe organisaties
Functie wensen
- Geen